شصت و هشت نکته برای مدیریت جلسه (حلقه صالحین) :
1- با توکل به خدا و نام خدا جلسه را شروع کنیم. ۲- اخلاص و تقوا را رعایت کنیم. ۳- ساعت جلسه
را تغییر ندهیم. ۴- وقت جلسه،
نشاط روحی و عاطفی خود را حفظ کنیم. ۵- وفای به
عهد، خوش قولی و تواضع را از یاد نبریم. ۶- از قضاوت
ناصحیح نسبت به متربیان پرهیز کنیم. ۷- اشتباهات
خود را توجیه نکنیم. ۸- از علماء،
بزرگان و شخصیتهای دینی با احترام نام ببریم. ۹- از به کار
بردن کلمات خارج از نزاکت بپرهیزیم. ۱۰- پرگوئی نکنیم،
در واقع آنقدر بگوئیم که می توانیم بشنویم.
۱۱- رازدار و
محرم اسرار متربی باشیم. ۱۲- از تعصب
بیجا بپرهیزیم. ۱۳- از متربی
توقعات بیش از اندازه نداشته باشیم. ۱۴- رسا و روان
بودن کلمات و جملات را رعایت کنیم. ۱۵- از داشتن
تکیه کلام پرهیز کنیم. ۱۶- آرام و شمرده
صحبت کنیم. ۱۷- ساده تدریس
کنیم؛ اما عمیق. ۱۸- در املاء
و اداء صحیح کلمات دقت کنیم . ۱۹- ذوق و استعداد
متربیان را شناسایی و هدایت کنیم. ۲۰- بین متربیان
رقابت سالم و مثبت ایجاد کنیم. ۲۱- در برخوردها
عدل و انصاف را رعایت کنیم. ۲۲- به همه توجه
و نگاه یکسان داشته باشیم. ۲۳- از تشویق
به موقع غافل نشویم. ۲۴- سخن متربی
را بی مورد قطع نکنیم. ۲۵- کارها و
فعالیتهای مربوط به حلقه را بین متربیان تقسیم و به آنها مسئولیت بدهیم. ۲۶- در هنگام موعظه، خود را مخاطب اصلی قرار دهیم. ۲۷- به مقررات محیط احترام بگذاریم. ۲۸- سعی کنیم
کردار و رفتار خوبی از خود نشان دهیم. ۲۹- پیش از جلسه،
شناختی اجمالی از وضعیت، موقعیت و سطح معلومات متربیان بدست آوریم. ۳۰- بیش از اندازه در کار متربیان، خود را دخالت ندهیم. ۳۱- شخصیت خویش را پیش متربیان سبک نکنیم. ۳۲- مقررات خشک
و افراطی را از حلقه دور کنیم. ۳۳- نسبت به
فعالیت متربیان بی تفاوت و بی توجه نباشیم. ۳۴- در آموزش
از گروه گرائی و خط بازی خودداری کنیم. ۳۵- بر موضوعات
جاری، تسلط و از آن اطلاع کافی داشته باشیم. ۳۶- در افزایش
آگاهیها و محتوای علمی خود بکوشیم. ۳۷- به سؤالات
متربیان با لحن خوب و مناسب پاسخ دهیم. ۳۸- مطالعه پیش
از تدریس و آمادگی قبلی جهت آموزش داشته باشیم. ۳۹- برنامه ریزی
داشته باشیم. ۴۰- ابتکار و
خلاقیت داشته باشیم ۴۱- از روشهای
تدریس و نحوهٔ به کار گیری آنها آگاه باشیم. ۴۲- به کیفیت
شروع، ادامه و پایان جلسه توجه داشته باشیم. ۴۳- بتنوع را
فراموش نکنیم. ۴۴- از تجربیات
دیگران استفاده کنیم. ۴۵- در هر جلسه
مطالب نو وتازه ای بیان کنیم. ۴۶- سعی کنیم
متربیان در ارتباط با مطالب بیان شده ما فعالیت عملی داشته باشند. ۴۷- متربی را نسبت به یادگیری تشنه کنیم. ۴۸- در صورتی
که احساس خستگی در چهره متربیان مشاهده کردیم، از ادامه جلسه خودداری کنیم. ۴۹- سعی کنیم همواره اشکالات خود را رفع کنیم. ۵۰- موضوع و
عنوان جلسه را در ابتدای تدریس مشخص و بازگو کنیم. ۵۱- جلسه را
مرحله به مرحله پیش برده و از شاخه به شاخه پریدن بپرهیزیم. ۵۲- بیش از اندازهٔ معمول به جزوه، کتاب و یا متن نگاه نکنیم. ۵۳- از طرح شبهات و اشکالات بدون جواب بپرهیزیم. ۵۴- جمع بندی جلسه را در انتها فراموش نکنیم. ۵۵- از داشتن
لحنی یکنواخت و تن صدای ثابت بپرهیزیم. ۵۶- دقت کنیم
مسائل ارائه شده در حد فهم متربیان باشد. ۵۷- در هنگام
جلسه از وسائل و امکانات آموزشی موجود حداکثر بهره را ببریم. ۵۸- در هنگام جلسه حتی الامکان از مثال استفاده کنیم. ۵۹- خلاصهٔ درس را در انتهای جلسه بازگو و از متربیان نیز بخواهیم. ۶۰- ظاهری آراسته و منظم داشته باشیم و در نظر بگیریم که زیبایی، سادگی است.
۶۱- در کارهایمان
نظم داشته باشیم تا الگوئی مناسب برای متربی باشیم. ۶۲- نتایج جلسات
را بررسی کنیم تا نقاط ضعف و قوت را بیابیم. ۶۳- در هنگام
خشم، بر احساسات و عواطف خود غلبه کنیم. ۶۴- در تمام
کارهای خود، قاطعیت و برش داشته باشیم. ۶۵- متربی را
در بالا رفتن از نردبان علم و معرفت یاری کنیم. ۶۶- در هنگام
تدریس سعی کنیم تمام توجه متربیان را به خود جلب کنیم. ۶۷- فرصت انتقاد
از خود را به متربیان بدهیم. ۶۸- از اینکه
نسبت به پاسخگوئی به برخی از سؤالات قادر نیستیم، هراس به خود راه ندهیم و به راحتی
اقرار کنیم که پاسخ آن را نمی دانیم.
صـالحیـن
آنـلاین | قرارگاه سرگروه ها و مربیان فرهنگی کشور salehinonline.ir
نظرات (۰)