دانش آموز نمونه از دیدگاه پیامبر اسلام کیست؟
دانش آموز نمونه کسی است که با دقت مطالب را یاد بگیرد و حرمت معلم را حفظ کند و نکات زیر را که در احادیث به آن ها اشاره شده، رعایت کند.
شخصی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد:
علم چه حقی دارد؟ ما حقّ العلم؟ آن حضرت فرمود:
1. سکوت و توجه داشتن: ألانصات له. 2. خوب به درس گوش کند: ألاستماع له2. 3. دانش را خوب به دل بسپارد و کاملاً آن را فرا بگیرد: الحفظ له. 4. به علمی که آموخت، عمل کند: العمل به. 5. علمی را که آموخته به دیگران هم بیاموزد: نشره1. 6. استاد را تکریم و احترام نماید. امام سجاد علیهاالسلام فرمود: التعظیم له. 7. حرمت کلاس درس را نگه دارد: و التوفیر لمجلسه. 8. در کلاس رو به استاد بنشیند و خوب گوش دهد: حسن الاستماع إلیه و الإقبال علیه. 9. صدایش را از صدای استاد بلندتر نکند و داد نزند: لاترفع علیه صوتک. 10. در سخن گفتن بر استاد پیشی نگیرد: لاتجیب احداً یسئله عن شئ. 11. در کلاس با کسی حرف نزند: و لاتحدث فی مجلسه أحداً. 12. نزد استاد از کسی بدگویی نکند: ولاتغتاب عنده احداً . 13. اگر کسی از استاد بدگویی کرد، از استاد دفاع کند: و أن تدفع عنه إذا ذکر عندک بسوء. 14. ایرادها و اشکال های معلم را بپوشاند: و تستر عیوبه (آبروداری کند). 15. صفات خوب معلم را برای دیگران بیان کند: و تظهر مناقبه. 16. با دشمنان معلم دوست نشود و با دوستانش دشمنی نکند: و لاتجالس له عدوّاً ... . 17. در حضور معلم با کسی در گوشی حرف نزند (پچپچ نکند): ولا تسار فی مجلسه. 18. در برابر معلم و استاد کاملاً کوچک و متواضع باشد. 19. در برابر معلم با دست به کسی اشاره نکند: و لاتشیر عنده بیدک2. 20. بر خلاف نظر استاد از کسی مطلبی نقل نکند. 21. اگر کلاس طولانی شد، اظهار خستگی نکند. 22. خدمتگزار استاد باشد: إذا رایت عالماً فکن له خادماً. 23. به علم و کتاب درس احترام بگذارد: من وقر عالماً فقد وقر ربّه3. 24. دانش و معلومات خود را زیاد نداند: و لایستکثر ما علم4. 25. درس ها را زیاد تکرار کند تا از یاد نبرد: لافقه لمن لا یدیم الدرس5. 26. برای یادگیری وقت کافی بگذارد.
حضرت خضر به حضرت موسی علیهالسلام فرمود: تفرغ للعلم إن کنت تریده فإنّما العلم لمن تفرغ له6؛ اگر طالب علم هستی برای یادگیری آن وقت بگذار. 27. از کتاب ها حفاظت کند و به کتاب احترام بگذارد. 28. در کلاس درس با وضو و طهارت باشد. 29. قصدش از یادگیری عالم شدن و خدمت کردن باشد و نه شغلی دست و پا کردن. 30. و بالاخره انگیزه او برای آموختن، ارزش علم باشد و نه مدرک و فخر و مباهات کردن.
اگر دانش آموزی امتیازات فوق را کسب کرد، او دانش آموزی موفق و نمونه است که این دعای روشن در پیش روی او است.
پی نوشت ها:
1. بحار الانوار، ج2، ص28.
2. همان، ص42.
3. غررالحکم، ص47.
4. همان، ص43.
5. همان، ص49.
6. بحار الانوار، ج1، ص226.
منبع: سایت حوزه
گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان
تنظیم: بادامستانی و نوربخش
نظرات (۰)