<h2>.: مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی :.</h2><span></span>
مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی
موضوعات
تبلیغات
تبلیغات
۱۳ تیر ۱۳۹۴
نقش مادران در گرایش دختران به زیبایی ظاهری

نقش مادران در گرایش دختران به زیبایی ظاهری:

اکثر نوجوانان در مورد ظاهر جسمانی خود بسیار حساسند و به آن توجه زیادی می کنند، فقط تجسم کنید که اگر یک لکه روی صورت نوجوان باشد، یا وزن او یک ذره اضافه شود و یا کوتاه قد باشد، چه واکنشی نشان می دهد! در برخی از نوجوانان، هر آنچه که لطمه ای به جذابیت آنها وارد کند، می تواند تخریب کننده اعتماد به نفس آنها باشد.

به طور کلی، واکنش دختران نسبت به عواملی که تصور می کنند نقصی در ظاهرشان محسوب می شود، منفی تر از پسران است.

در اکثر جوامع و فرهنگ ها، زن ها بیشتر بر اساس ظاهرشان قضاوت می شوند و وضعیت ظاهر در پذیرش اجتماعی آنها نقش اساسی دارد. اما مردها بیشتر بر پایه دلاوری، توانایی های ورزشی و موفقیت های علمی و مواردی مشابه، توجه اطرافیان را جلب می کنند.

از طرف دیگر سریال های خارجی ، فیلم های سینمایی، ماهواره و... باعث گرایش خواسته یا ناخواسته جوانان به کسب زیبایی ظاهری شده است ...

با توجه به ویژگی های دختران نوجوان، که خود را با دیگران مقایسه می کنند و همچنین قوی تر بودن نیاز به زیبایی در دختران و زنان، منجر می شود که گاه دختران برای نزدیک شدن به زیبایی های ظاهری، گرایش افراطی به استفاده از لوازم آرایشی پیدا کنند.

البته در گرایش افراطی به آرایش، تنها تمایل به زیبایی را نمی توان مطرح نمود بلکه گروه دوستان و الگوبرداری از آنان، شیوه های فرزندپروری والدین، کمبود اعتماد به نفس، مادرانی که خود الگوی مناسبی برای دخترانشان نیستند، تبلیغات منفی، اسباب بازی های دوران کودکی و... همه از عواملی است که موجب می شود برخی از دختران به صورت افراطی تمایل به آرایش های غلیظ و گاه زننده پیدا کنند.

راه مقابله با وضعیت موجود:

مادرانی که مهمترین دغدغه زندگی شان رسیدگی به ظاهر و آرایش لباس و صورتشان است، به طور ناخواسته این پیام را به دختر خود می دهند که: «تنها ارزش زن، به زیبایی اوست».

از طرف دیگر مادرانی که اجازه می دهند دختران کوچکشان از لوازم آرایشی در حین بازی استفاده کنند و در این کار هیچ ممنوعیتی قایل نمی شوند، باید انتظار داشته باشند که در آینده دخترشان به اینگونه رفتارهای افراطی روی آورند. لذا توصیه می شود که والدین به خصوص مادران اجازه ندهند کودکشان به وسایل شخصی آنها مانند لوازم آرایشی و... نزدیک شده و استفاده نمایند.

وسایل بازی که در کودکی در اختیار برخی از کودکان قرار می گیرد، ارائه دهنده برخی الگوهای منفی و نادرست است.

برخی از عروسک های معروف خارجی مانند «باربی و...» که سری کامل لوازم آرایش و... از ابزارهای اصلی زندگی این عروسک هاست که دختران کوچک دائماً با آن مشغول و در حال بازی هستند.

توجه داشته باشید که کودکان با بازی کردن، زندگی را تمرین می کنند و استفاده از این نوع بازی ها و لوازم، به طور قطع در رفتارهای آتی فرزندان ما بی تأثیر نخواهد بود. بنابراین به والدین توصیه می شود که در انتخاب اسباب بازی برای دختران کوچک خود، دقت لازم را مبذول نمایید.

روانشناسان، کمبود اعتماد به نفس در دختران و زنان را باعث افزایش تمایل آنها به آرایش کردن نامتعارف معرفی کرده اند.

گفتنی است آشنا ساختن نوجوان با ارزش های انسانی و زنانه و همچنین اصلاح الگوی فکری آنها و آشنا ساختن نوجوان با الگوی موفق زنان و دختران، از مهمترین و موثرترین روش ها برای جلوگیری و حتی اصلاح این ناهنجاری های رفتاری است. که نیاز به کار کارشناسی از طرف مسئولین ذی ربط می باشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان
نظرات و پیشنهادات خود را برای بهتـــر شدنِ کارِ مربـــی به ما انتقال دهید.
محتوا و مطالـــب فرهنـگی - تربیــتی خود را حتــماً برای ما ارسال نمایید.
رونوشت (کپی) از مطالب تارنمای مربی ترجیحاً با قید منبع آزاد است.
استفاده تجاری از مطالب این تارنما مجاز نبوده و منوط به اجازه ما می باشد.
مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی
|
www.morabbee.ir
ارتباط با ما: ۰۹۱۹۶۲۲۵۹۳۴

ابزار رایگان وبلاگ

رایانامه (ایمیل) خود را وارد نمایید: