پیـــامهــای کوتــــاه تربیتــــی؛
برگرفته از آثار شهید مطهـری:
- تقوا، لازمه انسانیت است.
- معنویاتِ منهای خداشناسی، اعتبار ندارد.
- انسان باایمان، روحی مطمئن، اعصابی آرام و قلبی سالم دارد. …
- امور معنوی و روحانی، روح بشر را قانع می کند و به او رضایت خاطر و اطمینان می دهد.
- سختی ها و فشارها، وسیله ای است برای تکمیل و تهذیب بیشتر نفس و خالص شدن گوهر انسان.
- انسان کامل؛ یعنی انسانی که قهرمان همه ارزش های انسانی است.
- خدمت به خلق، مقدمه و زمینه برای ایمان است.
- توکل، تضمین الهی است، برای کسی که همیشه حامی و پشتیبان حق است.
- زهد ورزیدن، نوعی بی نیازی برای انسان ایجاد می کند.
- عبادت، آن گاه اثربخش است که جذب روح شود.
- هم فکری و تبادل نظر، یکی از اصول زندگی اهل ایمان و پیروان اسلام است.
- طبع عالَم، بر درستی و صداقت است.
- اساس امر به معروف و نهی از منکر، نیکوکاری است.
- منتهای سعادت، این است که آدمی در ناحیه عمل، دارای نیکوترین عمل ها باشد.
- آن چیزی که دل ها را به هم پیوند می دهد، عقیده و ایمان است.
- عبادت ها و تمرین های مکرر که در دین مقدس اسلام توصیه شده، نوعی ورزش روحی است.
- مقید شدن به زندگی متکلفانه، ناشی از کوچکی روح و نداشتن شخصیت است.
- فقر روحی و معنوی، بالاتر از فقر مالی و اقتصادی است.
- حق، همواره یک تأیید معنوی با خود دارد.
- محاسبه نفس، یک وظیفه عقلانی و همگانی است.
- سلامت تن، سلامت روح و سلامت اجتماع، همگی به تقوا بستگی دارد.
- آدمی باید به همان اندازه که درباره معاش خود فکر می کند، درباره غذای روح خود نیز بیندیشد.
- قلب سالم؛ یعنی دلی که هیچ نوع بیماری از قبیل کینه و حسادت و سایر صفات ناپسند، نداشته باشد.
- الفبای دین، خداشناسی است.
- رِقّت و لطافت وقتی پیدا می شود که انسان توجه بیشتری به تقوا و معنویت داشته باشد.
- یکی از شرایط موفقیت انسان، درک کردن قیمت و ارزش وقت است.
- ایثار، یکی از باشکوه ترین مظاهر انسانیت است.
- تا دل انسان با زبان هماهنگی نداشته باشد، دعا واقعی نیست.
- دانش، بزرگ ترین منبع نیرو و قدرت است.
- انسان، خودِ حقیقی اش را در عبادت و در توجه به ذات حق پیدا می کند.
- روشن بینی و بصیرت، از آثار مهم تقواست.
- سخن گفتن انسان، بهترین مظهر و نیکوترین نماینده تعقل و فکر انسان است.
- علم و فکر، غذای روح است.
- کار و فعالیت، به روح، صفا و به دل، نرمی و خشوع می دهد.
- تکالیف الهی، جز ارشاد بشر به مصالح واقعی خودش نیست.
- اگر انسان خدایش را فراموش کرد، خودش را فراموش کرده است.
- عبادت باید بانشاطِ روح توأم باشد.
- آخرین حدّ علم یک عالِم این است که اقرار می کند به نادانی خودش.
- تهذیب نفس و تحصیل اخلاق آدمیت، از هر چیزی دشوارتر و سخت تر است.
- بشر اگر زیبایی اخلاق کریمانه و بزرگوارانه را حس بکند، مرتکب اعمال زشت نمی شود.
- یکی از علامت های مسلمانی، پیدا کردن راه معتدل و میانه است.
- آدمی اگر بخواهد از قید تکالیف و حقوق، خود را آزاد بداند، باید قبلاً از انسانیت استعفا بدهد.
- پشتوانه و منطق انسانیت، ایمان است.
- علم، افزایش دهنده اثر و ارزش کار است.
- درخت انسانیت، اگر بخواهد به راستی بارور و میوه ده باشد، باید ریشه توحیدی و ایمانی داشته باشد.
- یکی از اصول شخصیت انسان، استواری و استحکام و انتظام فکر اوست.
- امر به معروف، از نوع دفاع از حقوق انسانیت است، نه دخالت در آزادی های فردی.
- زیربنای هر اندیشه معنوی، ایمان به خداست.
- یکی از عوامل اصلاح و تربیت، معاشرت با صالحان و نیکان است.
- غذای روح، علم و حکمت و ایمان و یقین است.
- عملی که منبعث از ریا و تظاهر باشد، ضررش از فایده اش بیشتر است.
- هر کس مدیر وجود خویش و مسئول سعادت خویشتن است.
- حداقل اثر ایمان، این است که یک مؤمن عادی، مطمئن می شود که کار خوب در نزد خدا، از بین نمی رود.
- انسان، خودش برای خودش، دروازه معنویت است.
نظرات (۱)